Els dies 5 al 8 d’octubre de l’any 2011
es va celebrar el Primer Congrés Argentí de Musicoteràpia en commemoració del
45è aniversari de l’Associació Argentina de Musicoteràpia, a Buenos Aires. L’objectiu
d’aquesta celebració era integrar la visió d’aquells que tenen professions
afins a aquesta teràpia.
D’entre els diversos temes tractats
durant aquests quatre dies, he seleccionat el capítol de l’aplicació de la
musicoteràpia en nens amb l’espectre autista. És un treball del Servei TEA
Salut Mental Pediàtrica de l’Hospital Italià de Buenos Aires.
Segons Wing, les
principals alteracions en l’espectre autista són trastorns de la
interacció social, trastorn de la comunicació verbal i no verbal, i absència de
la capacitat simbòlica i conducta imaginativa. La musicoteràpia pretén
treballar aquestes alteracions i fomentar-ne d’altres musicals.
Està basada en
fonaments neurobiològics, en la Teoria biomèdica del Dr. Taylor: la música i el
llenguatge verbal són dos sistemes diferents de comunicació, però quan cantem
actua el caràcter bi-hemisfèric.
![]() |
Intervenció logopèdica treballant amb musicoteràpia |
El llenguatge
musical i verbal tenen localitzacions cerebrals diferents, però tots dos són
capaços de transmetre informació cultural, social, emocional i intel·lectual.
Aleshores, la música és considerada llenguatge, ja que és un vehicle de
comunicació equiparable a altres sistemes de llenguatge.
Aquesta
teràpia, aplicable a nens amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament, trastorns inclosos dins l'espectre de l'autisme, treballa les habilitats motrius, sensopercetives, cognitives, emocionals i
expressives. Això demostra que totes les funcions superiors intervenen en
aquesta tècnica. La musicoteràpia, doncs, permet rehabilitar funcions
neuropsicològiques.
La celebració
d’aquest congrés, crec, afavorirà l’intercanvi de coneixements respecte els objectius
i aplicacions de la musicoteràpia. El primer ha sigut a Buenos Aires, però
esperem que l’abordatge arribi arreu i hi hagi una continuïtat per tal d'ajudar a millorar el diagnòstic dels nens amb TEA o TGD.
Font de l’article
Nuzzi M, Marsimian N, Baetti S. Musicoterapia: un aporte desde la
perspectiva interdisciplinaria en el tratamiento del autismo. ASAM.
Asociación Argentina de Musicoterapia [en línea] 2011 [10/05/2012]; 84-88.
Disponible aquí.
Font de la imatge
Tuajudes.com [sede web]. Fundació Catalunya Caixa, Obra Social; 2010 [accés
10/05/2012]. Disponible aquí.
Andrea Roldán
No hay comentarios:
Publicar un comentario