Benvinguts/des al bloc LOGOPEDIA AL DIA !



Aquest és un bloc gestionat per estudiants de 2n curs del Grau de Logopèdia de la FUB que pretèn ser una finestra de notícies d'actualitat per a totes aquelles persones interessades en aquest camp, ja sigueu estudiants, professionals, pacients, familiars...



Per això us convidem a participar-hi amb els vostres comentaris!





16 mayo 2011

"La teràpia del llenguatge, fonoaudiología o logopèdia i la transdisciplinaritat"!

Introducció

Una visió clínica -assistencialista tradicional emmarca que la institució educadora o rehabilitadora assumeix un paper passiu com a principal responsable de l’estimulació pel desenvolupament del nen. Les activitats mentals del nen són condicionades des del començament dels seus dies per les relacions socials amb els adults.
Actualment a casa existeix una comunicació amb insuficiència de qualitat i quantitat d’estímuls lingüístics que afecta l’adquisició del llenguatge, per tant serà molt difícil aquesta comunicació amb nens discapacitats.  

Teràpia del llenguatge i comunicació

“La Teràpia del Llenguatge, Fonoaudiologia o Logopèdia és la disciplina professional de la Ciència de la Comunicació Humana i les seves Desordres, el qual l’objecte d’estudi és el procés d’interacció comunicativa de l’home, vist com l’intercanvi de missatges en forma intencional i rellevant entre dos o més participants conscients i orientat a l’aparició d’una conducta o actitud cognitiva- comunicativa concertada que permet l’accés al coneixement”.

L’home és generador i usuari del llenguatge, que comprèn la integració de quatre estructures: neurològica, psicològica, lingüística i social.

El Terapeuta del Llenguatge, Fonoaudiòleg o Logopeda participa en l’execució d’accions comunitàries de prevenció, detecció, diagnòstic i intervenció en les àrees de llenguatge, parla i audició. Realitza investigacions sobre l’enfortiment cognoscitiu i ètic.

El subprocés inicial s’ubica amb el parlant en intenció de comunicar-se i involucra etapes com sintaxis, cinèsica o grafia. El destinatari utilitza un subprocés jerarquitzat per etapes de processament perceptual invers començant amb una representació auditiva o visual i acaba amb la recuperació del missatge.

L’adquisició del llenguatge pot ser descrita com un fenomen del desenvolupament que es basa en adquisicions socials i cognitives primerenques on tant l’emissor com el receptor son individus amb un substrat idèntic per la codificació o descodificació (llenguatge).

Comunicació i transdisciplinaritat

La comunicació és un fenomen transdisciplinari que permet una millor comprensió entre disciplines i diversos actors de la realitat tridimensional i polifacètica. El ser humà es desenvolupa i evoluciona en diferents nivells de realitat que construeix.  La transdisciplinaritat pren a l’home com a unitat bio- pscio- social, en la seva realitat i medi ambient amb objectius i fins.

El logopeda assumeix un paper per l’anàlisi dels potencials canvis que ha d’assumir una persona amb dificultats per comunicar-se correctament. És fonamental el coneixement dels valors, creences i costums.

La transdisciplinaritat té en compte la potencialitat del ser humà com subjecte pensant, reflexiu, capaç d’actuar i respondre a diversos esdeveniments del medi, igual que identificar i resoldre problemes. El propi individu acompanyat per la família assumeix el paper de responsable del procés d’habilitat.  Implica la investigació qualitativa dels problemes, expressades en descripcions d’ esdeveniments, persones i interaccions, amb aproximació a la realitat social.

Rehabilitació basada en la Comunitat

La Rehabilitació Basada en la Comunitat  ofereix diverses alternatives d’acord amb les possibilitats de l’usuari i la seva família. Es important que l’usuari arribi a un equilibri entre cognitiu- emocional, pràctic- moral i expressiu- estètic, assegurant una educació en llibertat, participació, arribant a ser productiu dins de la comunitat.

Per la persona amb discapacitat és important un treball permanent en l’estructuració de dissenys intergrupals, credibilitat institucional i intencionalitat de les comunitats. Tenen una sèrie d’experiències que li permeten comprendre, valorar i prospectar la seva existència. S’ha d’ubicar-lo en oportunitats com la família, l’escola i comunitat.

És important establir una important relació amb el nen, estimular-lo primerencament ja que això repercuteix en la competència social i independència personal.

Els especialistes ajuden a suprimir les barreres que separen la quotidianitat, possibilitant que els nens tinguin un coneixement del món que els rodeja i poder ser autònoms, productius, i formats per la vida, convivència i solidaritat humana.    


Néstor Pardo
Autor de l' article
Terapeuta del lenguaje o fonoaudiólogo. Director de Proyectos de la Fundación Colombia

1 comentario:

  1. Muchas gracias por la traducción y publicación del artículo.

    Néstor Pardo
    www.actiweb.es/fonocol/

    ResponderEliminar